Contracten

Hulp bij je overeenkomst

Hulp bij je (ICT)-overeenkomsten

Als ondernemer sluit je regelmatig overeenkomsten. Duidelijke contracten zijn van groot belang. Door goede afspraken te maken, kun je veel problemen en conflicten voorkomen.

Ga je onderhandelen over een nieuw contract? En heb je daarbij behoefte aan een praktisch meedenkende jurist die niet alleen op de regels let maar ook op de leesbaarheid? Klop dan bij mij aan!

Ook kan ik verschillende typen overeenkomsten voor je opstellen. Ze zijn altijd in begrijpelijk Nederlands. Op die manier is voor alle partijen duidelijk wat er staat en wat de afspraken zijn.

Natuurlijk houd ik ook rekening met wet- en regelgeving. Zoals de vereisten voor een overeenkomst van opdracht voor zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers). En ik houd bijvoorbeeld rekening met de laatste ontwikkelingen op het gebied van software.

Overeenkomstencheck
Een bestaande overeenkomst reviewen is ook mogelijk. Je vraagt dan in feite een ‘second opinion’ van je overeenkomst.

Ik geef je advies en tips op basis van de review. Zo weet je waar je bij een volgende overeenkomst op kunt letten om de juiste afspraken te maken.

Typen overeenkomsten

Overeenkomst van opdracht

Als je tijdelijk extra menskracht nodig hebt in je organisatie, wil je misschien niet meteen een nieuwe werknemer in dienst nemen. Je kunt dan kiezen voor het tijdelijk inhuren van een andere ondernemer. Vaak is dat een zelfstandige zonder personeel (zzp’er). Jullie leggen afspraken dan vast in een overeenkomst van opdracht. Bij zzp’ers is het belangrijk om dat goed te doen volgens de regels van de belastingdienst. Je wilt natuurlijk niet achteraf onaangenaam verrast worden door een aanslag voor de loonbelasting.

Raamovereenkomst

Je sluit een raamovereenkomst op het moment dat je weet dat je in de toekomst veel gaat samenwerken met één bepaalde partij. Bijvoorbeeld met een vaste leverancier voor je producten of diensten. In de raamovereenkomst neem je dan leidende afspraken op, die gelden wanneer je een bestelling plaatst bij die leverancier. In de uiteindelijke bestelling kan je eventueel iets afwijken van de afspraken in de raamovereenkomst.

Je kan in een raamovereenkomst ook afspraken maken over een afnameplicht: een minimum aantal opdrachten of bestellingen. Dan is de raamovereenkomst niet meer vrijblijvend. Zo’n afnameplicht spreek je af als jij of de andere partij baat hebben bij meer zekerheid. In dat geval kun je bijvoorbeeld afspreken dat een bepaalde korting vervalt als de andere partij niet voldoet aan de afnameplicht.

Licentieovereenkomst (EULA)

De afkorting EULA staat voor End User License Agreement. Vaak duiden we EULA ook aan wel als de ‘softwarelicentie’ of ‘gebruiksrechtovereenkomst’. De gebruiker betaalt voor het gebruik van de software en belooft de software-ontwikkelaar of -uitgever zich te houden aan alle beperkingen die in de EULA zijn vastgelegd.

EULA’s zijn ook wel een beetje te vergelijken met algemene voorwaarden: het zijn eenzijdige overeenkomsten met voorwaarden die aan de eindgebruiker(s) van de software worden opgelegd.

Software-/app-ontwikkelingsovereenkomst

Ga je zelf software of een app ontwikkelen? Of geef je een ander bedrijf de opdracht om dat te doen? Leg dan alle afspraken goed en in begrijpelijke taal vast in een software- of app-ontwikkelingsovereenkomst. Dan is het voor jou en de andere partij duidelijk hoe en tegen welke voorwaarden de ontwikkeling en oplevering van de software of app plaatsvindt (denk aan tussentijdse aanvaarding en revisierondes), en bijvoorbeeld wat jullie over en weer van elkaar verwachten vóór en na de oplevering.

Service Level Agreement (SLA)

Een SLA maakt vaak deel uit van een contract. De SLA staat bekend als onderdeel van een ICT-contract, maar dat hoeft niet. Ook voor andere soorten dienstverlening kan je in een SLA nadere afspraken maken met je klant.

Met een SLA maak je afspraken over het niveau van dienstverlening (= service level) aan je klanten. Daarmee is het voor je klanten duidelijk wat ze van je kunnen en mogen verwachten op het gebied van onderhoud, wijziging en training met betrekking tot je diensten.

Het is helemaal aan jou hoe gedetailleerd je wilt zijn bij de afspraken over je serviceniveau. Bij een SLA is het belangrijk dat je goed beschrijft wanneer sprake is van een schending van de gedane toezeggingen. Én wat daar de gevolgen van zijn.

SaaS-contract

Wanneer je software in de cloud levert of geleverd krijgt, maak je afspraken over het gebruik ervan. Dat doe je in een SaaS-contract of in SaaS-gebruiksvoorwaarden.

Ben je afnemer van de clouddienst? Dan leg je de beschikbaarheid, continuïteit, intellectueel eigendom en het onderhoud in handen van een derde partij. Daar wil je natuurlijk goede en duidelijke afspraken over maken.

Ben je de SaaS-provider (leverancier van de SaaS-dienst)? Dan zijn verstoringen een absolute ‘no go’. Ook bij de hosting provider met wie je werkt. Je reputatie staat op het spel. Je hebt kritische data en applicaties in handen. Ook dan is een juridisch goed doordachte overeenkomst van groot belang.

Non Disclosure Agreement (NDA)

In de volksmond is dit een geheimhoudingsovereenkomst. Met de geheimhoudingsovereenkomst spreken partijen af welke informatie ze als vertrouwelijk aanmerken en ze dus niet verder mogen delen. Ook afspraken over de gevolgen wanneer de geheime informatie dan toch wordt ‘gelekt’ door één van de partijen, staan erin.

Gebruikelijke situaties om een geheimhoudingsovereenkomst aan te gaan zijn: onderhandelingen voor contracten en het inhuren van een freelancer, zzp’er, etc.

Werkwijze nieuwe overeenkomst

Via hetcontactformuliervraag je een overeenkomst aan. Geef bij ‘Je bericht’ aan om welke overeenkomst(en) het gaat.

Je krijgt altijd een offerte. De algemene voorwaarden en het privacyreglement van RegelRecht Advies zitten er meteen bij.

Nadat je de offerte en de algemene voorwaarden hebt geaccepteerd, gaan we aan de slag. Je stuurt je huidige overeenkomst(en) voor een check en/of we overleggen over de inhoud van je nieuwe overeenkomst(en).

We spreken af in Den Haag of we overleggen via Zoom (een soort Skype). Ik kan ook bij jou langskomen, maar houd dan rekening met mijn reiskosten. Die breng ik apart in rekening.

Je ontvangt een review van je huidige overeenkomst(en) en/of je ontvangt een eerste versie van je nieuwe overeenkomst(en).

Na een aanpassingsronde, ontvang je de herziene overeenkomst(en). Het kan zijn dat we meerdere aanpassingsrondes nodig hebben.

Als de review van je huidige overeenkomst(en) en/of je nieuwe overeenkomst(en) klaar zijn, ontvang je een factuur. De btw staat er apart op.

Wat kost zo'n overeenkomst?

Nieuwsgierig naar wat een bepaalde overeenkomst kost? Vraag om meer informatie of een offerte via het contactformulier.

Een nieuwe (ICT)-overeenkomst?

Klik op de button hieronder. Dan ga je naar het contactformulier. Vink ‘een overeenkomst’ aan. Bij ‘Je bericht’ geef je aan om welke overeenkomst(en) het gaat.

Heb je nog vragen of suggesties? Geef het aan op het contactformulier.

Hulp bij mijn overeenkomsten